Indonesia
Abstract
ABSTRACT
The background of the problem in this class action research is that students have not been active because the teacher still uses conventional methods in the form of lectures, so that the social studies learning outcomes of grade VI students of SD Negeri 38 Pangkalpinang have not yet reached the optimal completeness value. The problem is formulated as follows: "Does the use of Role Playing Learning Method can improve the learning outcomes of Social Studies on the Impact of Globalization on Grade VI students of SD Negeri 38 Pangkalpinang?".
This type of research is Classroom Action Research (CAR). The CAR model uses 2 cycles, each cycle consisting of 4 stages namely 1) action planning, 2) action implementation and 3) observation, and 4) reflection. The subjects of the study were 23 grade students of SD Negeri 38 Pangkalpinang with 23 students. Data collection techniques are test techniques and observation techniques. The research instrument using item items and observation sheets. The analysis technique used is comparative descriptive which includes the comparison of mean, and percentage.
The results of this study indicate an increase in students' social studies learning outcomes about the effects of globalization, after using the role playing learning method. This can be seen in the comparison of the average value ie in the pre-cycle conditions of 60, while in cycle 1 it increased to 65 and in cycle 2 it increased again to 70. The classical learning creativity scores in the pre-cycle conditions 55%; the first cycle increased to 75% and in the second cycle increased to 85%.
Keywords: Method, Role Playing and Learning Outcomes
References
Arifin, Z., 2009, Evaluasi Pembelajaran, Bandung: Penerbit Remaja Rosdakarya
Bagong Suyanto. 2004. Stratifikasi Sosial. Malang :PPPG IPS da PMP.
Bakat Maulidun Noor, 1989, Ekonomi Koperasi jilid 1, Jakarta, PT Intan Pariwara.
Balai Pustaka. 2007. Kamus Besar Bahasa Indonesia: Edisi Baru. Pustaka Phoenix
Jakarta Budiman, Arief. 1995. Teori Pembangunan Dunia Ketiga. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Cohen, Bruce J. 1992. Sosiology Suatu Pengantar. Jakarta : PT. Rineka Cipta
Dahlan ,M.A, 1997. Pendidikan IPS sebagai upaya strategis Pembangunan Manusia Seutuhnya. Jakarta: Panitia Sarasehan dan Forum Komunikasi Pimpinan FPIPS se – Indonesia VIII.
Depdiknas , 2008 ,Model Silabus KTSP SD,Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.
Gatot Muhsetyo ,2008 Pembelajaran IPS SD, Jakarta, Universitas Terbuka. Gornick, Vivian, Wanita Dalam Sains, Pustaka Sinar Harapan, 1988, Jakarta.
Diara Aswata. 2004. Interaksi Sosial. Malang : PPPG IPS dan PKn
Michaelis, John U.1995.Social Studies for Children: A Guide to Basic Instruction. Prentice – Hall: New Jersey
Muhammad Yamin, 1957. Pengertian Sejarah Nasional Indonesia (diklat kuliah) Mutakin Awan,Prof.Dr. M.Pd,2007, Proses Perubahan Sosial dalam Google
Pontoh, Coen Husain. 2003. Akhir Globalisasi Dari Perdebatan Teori Menuju Gerakan Massa. Jakarta: C-Books.
Puskur Depdiknas, 2006, Bahan Sosialisasi KTSP Semarang.
Purwanto.2009. Evaluasi Hasil Belajar.Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Suyanto Bagong, 2008. Struktur Sosial. Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan PKn dan IPS
Tri Anni. 2004. Psikologi Belajar. Semarang: UPT UNNES Press.
Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa 1977. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta : Balai Pustaka.
Pitriyana, S., & Arafatun, S. K. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD Kelas VI. Cendekiawan, 4(2), 141–153. https://doi.org/10.35438/cendekiawan.v4i2.303
Winingsih, D. Y., & Yunaini, N. (2022). Implikasi Perkembangan Kognitif dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Cendekiawan, 4(2), 78–86. https://doi.org/10.35438/cendekiawan.v4i2.257
Winata putra , 2008 , Materi Pembelajaran IPS SD, Jakarta, Universitas Terbuka
Winarno, Budi. 2004. Globalisasi Wujud Imperalisme Baru: Peran Negara Dalam Pembangunan. Yogyakarta: Tajidu Pres
Copyright (c) 2023 Ishak Said
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Artikel yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan proprietary yang tidak dilindungi oleh hak paten atau aplikasi paten; tanggung jawab untuk konten teknis dan untuk perlindungan dari bahan proprietary merupakan tanggung jawab penulis dan organisasi mereka dan bukan tanggung jawab dari Cendekiawan atau staff redaksinya. Penulis Utama (pertama/yang sesuai) bertanggung jawab untuk memastikan bahwa artikel tersebut telah dilihat dan disetujui oleh penulis lain. Ini adalah tanggung jawab penulis untuk mendapatkan semua izin pelepasan hak cipta yang diperlukan untuk penggunaan setiap materi berhak cipta dalam naskah sebelum pengajuan.